Zadanie certyfikacyjne wrzesień 2023
Quiz Summary
0 of 1 Pytania completed
Pytania:
Informacje
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Wyniki
Wyniki
0 of 1 Pytania answered correctly
Your time:
Czas się skończył
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Kategorie
- Brak kategorii 0%
- 1
- Current
- Review
- Rozwiązany
- Poprawnie
- Niepoprawnie
-
Pytania 1 of 1
1. Pytania
Wprowadzenie
W tym miesiącu zadania „standardowe” kierujemy do dorosłych w waszym środowisku szkolnym, ale dajemy Wam także do dyspozycji możliwość realizacji zadań 5-minutowych oraz specjalnego zadania otwartego, do którego przygotowaliśmy podcast dla Waszych uczniów i uczennic.
Kiedy dziecko czuje się zagrożone przez swoje otoczenie i boi się odrzucenia, wyśmiewania bądź dokuczania, pojawiają się emocje (np. lęk, złość), które skłaniają do walki lub ucieczki – podobnie jak dzieje się w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa fizycznego. W takich sytuacjach nasz umysł koncentruje się na samoobronie, a ciekawość (niezbędna w procesie nauki) spada na dalszy plan. Dlatego pierwszy miesiąc pracy w tym roku szkolnym postanowiliśmy poświęcić bezpieczeństwu psychicznemu i emocjonalnemu.
Bezpieczeństwo psychiczne to termin wprowadzony przez Williama Khana (Kahn, 1990) – dotyczy ono takiego środowiska, w którym uczestnicy mają możliwość wypowiadania i angażowania się bez obaw przed negatywnymi konsekwencjami (np. ośmieszeniem). Bezpieczeństwo emocjonalne dotyczy dodatkowo możliwości otwartego wyrażania swoich emocji. Pierwotnie badania i obserwacje na temat bezpieczeństwa psychicznego dotyczyły działania zespołów w firmach, jednakże społeczny charakter szkoły sprawia, że problemy te są istotne także w przypadku interakcji uczniów i nauczycieli. Bezpieczeństwo psychiczne to podzielanie przez członków zespołu przekonania, że społeczność ta jest bezpieczna i można w niej podejmować ryzyko interpersonalne (np. mieć zdanie inne niż większość) oraz pewność, że zespół nie zawstydzi, nie odrzuci ani nie ukarze kogoś za zabranie głosu. Więcej na ten temat znajdziesz w Interaktywnym Przewodniku Po Zdrowiu Psychicznym naszego autorstwa :)
A teraz do zadań! Czekamy na Wasze raporty i informację zwrotną.
Powodzenia!
———————————
Kwestie techniczne
Wykonajcie zadania i prześlijcie Formularz raportowy (ściągnij!) z jego realizacji. Uwaga! Przyjmujemy WYŁĄCZNIE formularz raportowy. Prosimy o nie przesyłanie prezentacji, zdjęć lub filmików. Dodatkowe efekty Waszego działania mogą nam zostać udostępnione w formie linków zawartych w wypełnionym raporcie.
Sposób oceniania: Aby zadanie zostało zaliczone na 70% musi zostać wykonane co najmniej jedno zadanie standardowe bądź 5 minutowe lub zadanie otwarte. Na 100% zaliczamy zadania, które zawierają informację zwrotną / ewaluację.
- Liczba uczniów i uczennic, które powinny wziąć udział w zadaniu otwartym: min. 1 grupa uczniów i uczennic.
- Liczba rodziców, którzy powinni wziąć udział w zadaniu standardowym 1: min. 15 rodziców z placówki.
- Liczba nauczycieli, którzy powinni wziąć udział w zadaniu standardowym 2: min. 25% rady pedagogicznej
Termin nadsyłania raportów (użyj opcji wysyłania poniżej zadania „Wczytaj plik”, a następnie „Zakończ Zadanie”): 08.10.2023
Będziemy wdzięczni za przesłanie danych statystycznych dotyczących realizacji zadania. Link do formularza danych statystycznych za wrzesień 2023. (klik!)
Instruktaż dodania pliku raportowego:
———————————
Zadania standardowe
Zadanie 1. [Warsztat dla rodziców] W ramach spotkania otwartego lub elementu zebrań z rodzicami zapraszamy Was do porozmawiania na temat tego, czym jest bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka. W czasie warsztatu możecie wykorzystać krótki webinar przygotowany przez nasz zespół. Aktywności, które warto zaproponować rodzicom, jako element zapoznania z tematem zdrowia psychicznego:
- Burza mózgów: co składa się na bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka w domu i w placówce?
- Dyskusja: jakie czynniki wspierające dla bezpieczeństwa psychicznego widzimy w naszym środowisku?
- Pogadanka / podsumowanie lub webinar
Materiał na spotkanie z rodzicami do pobrania (KLIK!)
Nagranie dla spotkanie dla rodziców (mini-webinar) (KLIK!)
(Uwaga! Ankieta autodiagnozy ma pomóc rodzicom samodzielnie przyjrzeć się swojej relacji z dzieckiem. Może być podstawą do dyskusji z rodzicami w czasie spotkania, ale jednocześnie nie zalecamy zbierania jej od rodziców)
Zadanie 2. [Warsztat dla nauczycieli]
Na radzie pedagogicznej przygotujcie wspólnie mapę myśli odpowiadając wspólnie na pytania:
- Czym jest bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka w szkole / przedszkolu?
- Jak o nie dbamy w naszej placówce?
- Na czym polega bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka / młodego człowieka?
- Co wpływa na bezpieczeństwo emocjonalne dziecka w grupie?
- Jak wspólnie możemy poprawić na terenie naszej placówki czynniki wspierające bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka?
- O co warto zapytać dzieci i młodzież, aby podejmowane działania dotyczące poprawy ich bezpieczeństwa psychicznego i emocjonalnego na terenie szkoły były skuteczne?
———————————
Wyzwania 5-minutowe
Wyzwania 5-minutowe w założeniu powinny być realizowane przez nauczycieli wychowawców i przedmiotowców. Chodzi o pokazanie (zarówno uczniom, jak i nauczycielom), że wsparcie zdrowia psychicznego może dziać się (i dzieje się!) cały czas. Ważne, aby realizacja zadania miała charakter rutynowy, czyli wydarzała się możliwie jak najczęściej na lekcjach i sprawiała, że uczniowie i uczennice przyzwyczajają się do tej formy działań profilaktycznych.
Nauczycielu! Nauczycielko! W tym miesiącu mamy dla Ciebie wyzwanie z zakresu bezpieczeństwa psychicznego i emocjonalnego pn. „Pozytywne wzmocnienie”. Na początku lekcji pozytywnie wzmocnij klasę np.:
- Poszukiwanie ciekawości na początek: „Witam was serdecznie na dzisiejszej lekcji! Przed nami kolejna niesamowita okazja do nauki i odkryć. Dziękuję, że jesteście tutaj, aby razem odkrywać (temat lekcji). Zanim rozpoczniemy dzisiejszą lekcję, postawmy sobie wspólne wyzwanie. W ciągu lekcji spróbujcie znaleźć co najmniej jeden ciekawy fakt związany z (tematem lekcji)”
- Odejście od rutyny: Dziś postaraj się przełamać rutynę i np. przez całą lekcję nie zapomnij o wzmacnianiu i dowarościowywaniu zachowań uczniów i uczennic najtrudniejszych wychowawczo nie tylko dobrych. / Klasie, z którą zwykle trudno Ci się pracuje, powiedz coś, co w nich sobie cenisz.
- Wspólny cel na początek lekcji: Na początku lekcji wprowadź wspólny cel, który uczniowie i uczennice będą mieli RAZEM do osiągnięcia. To może być związane z tematem lekcji lub z zachowaniem w klasie. Zwracaj uwagę na ich postępy przybliżające do osiągnięcia tego celu. Zaznacz, że masz przekonanie, że wspólnym wysiłkiem są w stanie dotrzeć do tego, co zostało wyznaczone (daj im cel ambitny, ale realny dla tej grupy!).
- Pozytywna informacja na początek lekcji: Podziel się pozytywną informacją lub osiągnięciem związanym z klasą lub tematem lekcji. To może sprawić, że uczniowie poczują się częścią wspólnoty i będą bardziej zaangażowani w realizację tematu. Zanim przystąpisz do lekcji, podziel się z klasą jedną ciekawostką w obszarze realizowanego tematu.
———————————
Zadanie otwarte
Wykonajcie ze swoimi dziećmi, uczniami i uczennicami projekt w obszarze „Co oznacza bezpieczeństwo emocjonalne?”. Sposób realizacji jest dowolny! Spróbujcie zrealizować to w formie pracy projektowej, w której to Wasi uczniowie i uczennice mają najwięcej do powiedzenia w zakresie sposobów realizacji tematu. Jesteśmy ciekawi Waszych pomysłów!
Podcast dla dzieci i młodzieży o bezpieczeństwie emocjonalnym (KLIK!)
-
Wczytaj plik, aby dodać własną odpowiedź
Po dodaniu odpowiedzi system naliczy maksymalną ilość punktów, ale odpowiedź może zostać dodatkowo oceniona przez prowadzącego.
Grading can be reviewed and adjusted.Grading can be reviewed and adjusted.