Jak przekonać rodziców do wdrażania elementów sztuki na co dzień?
Poniżej przedstawiamy listę korzyści z wykorzystania sztuki jako elementu rozwojowego uczniów i uczennic. Warto porozmawiać na ten temat z „naszymi” rodzicami, aby pokazać im wartość, jaka stoi za wykorzystaniem technik artystycznych w czasie lekcji.
W czasie zajęć, które wykorzystują elementy sztuki i arteterapii uczniowie i uczennice:
- Komunikują się ze światem zewnętrznym. Czerpią wiedzę o świecie z najbliższego otoczenia, prezentują ją we własnej twórczości, pobudzają i wyrażają myśli i emocje.
- Dowiadują się więcej o sobie. Rozwijają refleksyjność.
- Doskonalą małą motorykę i wspomagają integrację sensoryczną
- Ćwiczą koncentrację uwagi: skupiają uwagę na danej czynności tu i teraz, koncentrują się na działaniu plastycznym, ćwiczą uważność.
- Usprawniają myślenie: dokonują podstawowych operacji umysłowych, tj. analiza, synteza, uogólnianie, inicjują myślenie krytyczne.
- Uczą się świadomie obserwować. Obserwują rzeczy, ludzi i zjawiska, pogłębiają wiedzę i orientują się w otaczającym świecie.
- Rozwijają ciekawość poznawczą. Zaspokajają naturalna potrzebę badania, odkrywania i poszukiwania odpowiedzi.
- Rozbudzają wyobraźnię i kreatywność. Rozbudzają wyobraźnię twórczą. Poszukują, wymyślają, próbują, proponują własne rozwiązania, np. łączą materiały, mieszają techniki plastyczne. Tworzą własny styl ekspresji plastycznej.
- Aktywizują potencjał twórczy. Rozwijają twórcze możliwości i zdolności. Budują twórczą postawę.
- Eksperymentują. Poznają i stosują różne techniki i narzędzia plastyczne, eksperymentują z materiałami plastycznymi. W przyszłości przeniosą to na inne dziedziny.
- Zaspokajają potrzebę tworzenia i ekspresji.
- Uczą się otwartości. Otwierają się na emocje, uczucia i opinie innych, wyrażane w działaniach plastycznych. Dostrzegają inność i bogactwo różnorodności. Uczą się tolerancji i akceptacji.
- Wdrażają się do współdziałania. Rozwijają zachowania prospołeczne i umiejętności współpracy w grupie.
- Relaksują się. Uspokajają się, wyciszają, łagodzą stres, redukują zahamowania, wchodzą w stan równowagi emocjonalnej i czerpią przyjemność z procesu tworzenia.
- Uwrażliwiają się na piękno. Dostrzegają piękno w różnych jego przejawach; w przyrodzie, otoczeniu, dziełach sztuki. Otwierają się, doznają wzruszeń i uniesień estetycznych w kontakcie ze sztuką.
- Uczą się refleksji i opiniowania. Pogłębiają wiedzę o świecie, analizują, wyłączają myślenie krytyczne, budują własne opinie i dzielą się nimi.
- Budują własną oryginalność. Uczą się być sobą, wyrażać siebie w sposób unikalny i autentyczny.
- Nabywają szacunku dla innych. Stają się bardziej empatyczne. Uczą się szanować innych, ich uczucia, opinie, dzieła i sposoby wyrażania siebie.
- Przełamują stereotypy. Wykazują się odwagą, ośmielają się patrzeć z innej perspektywy, robić coś inaczej niż wszyscy.
- Pracują ze swoimi błędami. Uświadamiają i oswajają własne błędy i podejmują próby ich naprawy. Uczą się, że to naturalna część każdej aktywności.
- Doskonalą własną samodzielność i wytrwałość.
- Uczą się organizacji i porządkowania. Wprowadzają elementy planowania i organizacji w proces własnego działania, uczą się segregowania i utrzymywania porządku.
- Odkrywają recykling i upcykling. Twórczo wykorzystują i przetwarzają materiały z odzysku. Nadają im nowy wymiar podnosząc do rangi dziecięcej „sztuki”.
Zastanów się, które z powyższych korzyści przekonają rodziców w Twojej szkole? W naszych działaniach wychowawczo-profilaktycznych warto komunikować takie wartości, aby tworzyć z rodzicami lepsze relacje oraz zachęcać do uczestniczenia w proponowanych przedsięwzięciach. To także oni w znaczącym stopniu wpływają na stosunek uczniów do samorozwoju oraz do sztuki.