Zadanie certyfikacyjne październik 2023
Quiz Summary
0 of 1 Pytania completed
Pytania:
Informacje
You have already completed the quiz before. Hence you can not start it again.
Quiz is loading…
You must sign in or sign up to start the quiz.
You must first complete the following:
Wyniki
Wyniki
0 of 1 Pytania answered correctly
Your time:
Czas się skończył
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
Kategorie
- Brak kategorii 0%
- 1
- Current
- Review
- Rozwiązany
- Poprawnie
- Niepoprawnie
-
Pytania 1 of 1
1. Pytania
Wprowadzenie
W tym miesiącu temat bliski dzieciom i młodzieży, bo będzie o stresie i o uważności. Dlatego wszystkie zadania kierujemy do Waszych uczniów i uczennic, jednocześnie zachęcając do zaangażowania w realizację działań jak największej liczby nauczycieli i nauczycielek w waszych placówkach.
Stres jest to zespół specyficznych i ogólnych reakcji organizmu na zdarzenia lub bodźce, które zakłócają jego równowagę i wystawiają na próbę lub przekraczają jego zdolność radzenia sobie. Warto podkreślić, że stres jest normalną reakcją biologiczną każdego organizmu; fizjologicznym zjawiskiem związanym z procesami życiowymi. Stres towarzyszy nam wszystkim i jest zwykłą reakcją na codzienne sytuacje – nie tylko negatywne, ale i pozytywne. Bardzo często uczniowie i uczennice wykorzystują wyłącznie stres, żeby zmotywować się do polepszenia swoich wyników. Z tego powodu wielu z nich jest niechętnych do zredukowania go w obawie, że zmniejszą swoją produktywność. Dzieje się tak przez założenie, że istnieją tylko dwa stany – apata i stres. A przecież, jak pokazują badania (dr C. Hassed, dr R. Chambers, „Uważne uczenie się”, Warszawa 2018), istnieje zasadnicza różnica między stresem a stanem gotowości związanym z uważną obecnością. Wysoki poziom stresu powiązany jest z gorszym funkcjonowaniem egzekutywnym (funkcją wykonawczą) i z tego powodu – z gorszą wydajnością. Z kolei bycie uważnym połączone jest z lepszym funkcjonowaniem egzekutywnym i z większą wydajnością. Poświęcenie odrobiny czasu na to, żeby się uspokoić i skupić przed zaangażowaniem w aktywność, bez względu na to, czy będzie to uczenie się, wykonywanie zadania czy przygotwanie się na egzamin, jest czymś, co powinniśmy pobudzać u naszych uczniów i uczennic, aby ułatwić im radzenie sobie w codziennych sytuacjach stresujących w szkole.
Więcej na ten temat stresu i stresu egzaminacyjnego znajdziesz w książeczkach, które przygotowaliśmy kilka lat temu w ramach projektu Pozytywny Rozwój (klik).
Jeśli macie ochotę wysłuchać podcastu na temat wdzięczności i uważności. Zapraszamy na nasz YouTube (klik).
A teraz do zadań! Czekamy na Wasze raporty i informację zwrotną.
Powodzenia!
———————————
Kwestie techniczne
Wykonajcie zadania i prześlijcie Formularz raportowy (ściągnij!) z jego realizacji. Uwaga! Przyjmujemy WYŁĄCZNIE formularz raportowy. Prosimy o nie przesyłanie prezentacji, zdjęć lub filmików. Dodatkowe efekty Waszego działania mogą nam zostać udostępnione w formie linków zawartych w wypełnionym raporcie.
Sposób oceniania: Aby zadanie zostało zaliczone na 70% musi zostać wykonane co najmniej jedno zadanie standardowe bądź 5 minutowe lub zadanie otwarte. Na 100% zaliczamy zadania, które zawierają informację zwrotną / ewaluację.
- Liczba uczniów i uczennic, które powinny wziąć udział w zadaniu standardowym: min. 1 grupa uczniów i uczennic.
- Liczba uczniów i uczennic, które powinny wziąć udział w zadaniu otwartym: min. 1 grupa uczniów i uczennic.
Termin nadsyłania raportów (użyj opcji wysyłania poniżej zadania „Wczytaj plik”, a następnie „Zakończ Zadanie”): 08.11.2023
Będziemy wdzięczni za przesłanie danych statystycznych dotyczących realizacji zadania. Link do formularza danych statystycznych za październik 2023. (klik!)
Instruktaż dodania pliku raportowego:
———————————
Zadania standardowe
Zadanie 1. [Warsztat dla uczniów i uczennic] Zrealizuj warsztat dla uczniów i uczennic na temat stresu.
- Scenariusz dla przedszkoli {klik!}
- Scenariusz dla szkół podstawowych (klasy 1-3) {klik!}
- Scenariusz dla szkół podstawowych (klasy 4-8) {klik!}
- Scenariusz dla szkół ponadpodstawowych {klik!}
Zadanie 2. [Warsztat dla uczniów i uczennic] Zrealizuj warsztat dla uczniów i uczennic na temat uważności.
- Scenariusz dla przedszkoli {klik!}
- Scenariusz dla szkół podstawowych (klasy 1-3) {klik!}
- Scenariusz dla szkół podstawowych (klasy 4-8) {klik!}
- Scenariusz dla szkół ponadpodstawowych {klik!}
———————————
Wyzwania 5-minutowe
Wyzwania 5-minutowe w założeniu powinny być realizowane przez nauczycieli wychowawców i przedmiotowców. Chodzi o pokazanie (zarówno uczniom, jak i nauczycielom), że wsparcie zdrowia psychicznego może dziać się (i dzieje się!) cały czas. Ważne, aby realizacja zadania miała charakter rutynowy, czyli wydarzała się możliwie jak najczęściej na lekcjach i sprawiała, że uczniowie i uczennice przyzwyczajają się do tej formy działań profilaktycznych.
W tym miesiącu będziemy pracować nad uważnością i dostrzeganiem tego, co się z nami dzieje tu i teraz. Poniższe ćwiczenia obniżają poziom stresu i pomagają w odprężeniu organizmu. Spróbuj swobodnie potraktować poniższe wskazówki i dostosować formę relaksu do indywidualnych potrzeb swoich uczniów i uczennic. Gdy nabędziesz trochę doświadczenia, możesz modyfikować instrukcję według własnej fantazji. Zrozumiałe i naturalne będzie to, jeśli nie wszystko ci się od razu uda. Nauka szybkiej relaksacji początkowo powinna trwać ok. 2-3 minuty.
INSTRUKCJA I:
- Weź wdech nosem, a następnie powoli wypuszczaj powietrze ustami. 1… 2… 3…
- Kontynuuj miarowe oddychanie i przy każdym wydechu pomyśl: ,,relaks” lub ,,odprężenie”.
- Przeszukaj swoje ciało i sprawdź czy nie ma w nim jakichś napiętych partii. Jeśli tak, spróbuj rozluźnić te mięśnie twego ciała, które dotychczas nie zostały w pełni zrelaksowane.
- Kontynuuj miarowe oddychanie.
INSTRUKCJA II:
- Weź wdech nosem, a następnie powoli wypuszczaj powietrze ustami. 1… 2… 3…
- Kontynuując miarowe oddychanie, odczuwaj ciepło lub ociężałość twojej prawej ręki.
- Przeszukaj swoje ciało i sprawdź czy nie ma w nim oznak napięcia. Jeśli tak, spróbuj rozluźnić mięśnie twego ciała.
- Kontynuuj miarowe oddychanie.
INSTRUKCJA III:
- Weź wdech nosem, a następnie powoli wypuszczaj powietrze ustami. 1… 2… 3…
- Przeszukaj swoje ciało i sprawdź czy nie ma w nim oznak napięcia. Jeśli tak, spróbuj rozluźnić mięśnie twego ciała.
- Przywołaj zapamiętane wyobrażenie, którego doświadczyłeś jako szczególnie przyjemne np. w trakcie treningu (czas relaksacji może się wydłużyć, choć dla niektórych osób jest to łatwiejszy sposób osiągania odprężenia).
- Kontynuuj miarowe oddychanie.
INSTRUKCJA IV:
- Weź wdech nosem, a następnie powoli wypuszczaj powietrze ustami. 1… 2… 3…
- Przeszukaj swoje ciało i sprawdź czy nie ma w nim oznak napięcia. Jeśli tak, spróbuj rozluźnić mięśnie twego ciała.
- Przypomnij sobie jakieś przyjemne zdarzenie z twojego życia lub jego fragment, np. przytulenie przez rodzica.
- Kontynuuj miarowe oddychanie.
INSTRUKCJA V:
- Usiądź wygodnie, rozluźnij się, wyprostuj plecy (lub połóż się wygodnie)
- Przymknij oczy
- Pomyśl: teraz zupełnie się odprężę, a kiedy skończę będę całkowicie rześki i spokojny, zrelaksowany
- Uspokój oddech. Twój oddech jest spokojny, równy i głęboki
- Odlicz wolno od 10 do 1. Spróbuj zobaczyć 10 w czasie wdechu, 9 w czasie wydechu, 8 wdech, 7 wydech…
- Jestem odprężony i spokojny.
———————————
Zadanie otwarte
Wymyślcie i zorganizujcie działanie z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10 października), biorąc pod uwagę temat miesiąca, czyli stres i uważność.
———————————
Dodatkowo w październiku
- We współpracy z ZDAY.pl zapraszamy do skorzystania z bezpłatnego Ogólnopolskiego Testu Dysleksji (klik!), który będzie dostępny w dniach 5-10 października. Wystarczy pobrać aplikację lub zarejestrować się przez przeglądarkę.
- Zapraszamy do skorzystania z superwizji grupowych. Do wyboru dwa terminy: 13 października o 11:30; 26 października o 14:30. Jeśli jesteście zainteresowani, zgłoście się przez formularz Google (klik!)
-
Wczytaj plik, aby dodać własną odpowiedź
Po dodaniu odpowiedzi system naliczy maksymalną ilość punktów, ale odpowiedź może zostać dodatkowo oceniona przez prowadzącego.
Grading can be reviewed and adjusted.Grading can be reviewed and adjusted.