Samorozwoj przez sztukę dla nauczycieli – techniki
Poniżej prezentujemy proponowane techniki, które mogą być wspierające dla nauczycieli w pracy nad własnym samorozwojem.
Technika 1. Linia Czasu
Potrzebne materiały:
- kartki z bloku technicznego A3 (najlepiej w kolorze czarnym);
- farby plakatowe (szczególnie: biała, czerwona, niebieska);
- pędzle.
W technice chodzi o stworzenie abstrakcyjnego dzieła przedstawiającego własne życie i to, co jest dla nas w życiu ważne. Sposób tworzenia twórczej linii czasu:
- Namaluj białą linię biegnącą przez całą kartkę (jeśli brystol ma biały kolor, może być błękitna linia) – to jest linia twojego życia od jego początku do chwili obecnej. Zaznacz, gdzie jest początek, a gdzie koniec;
- Zaznacz na linii poprzeczną kreską najważniejsze wydarzenia z Twojego życia, wspomnienia, które są dla Ciebie najważniejsze;
- Nad każdym wspomnieniem zrób kropki (kolorem czerwonym), które reprezentują osoby, które brały udział w tym wydarzeniu. Zrób tyle kropek, ile było osób;
- Zaznacz niebieską farbą wydarzenia, które były dla Ciebie szczególnie trudne;
- Zaznacz żółtą farbą wydarzenia, do których chętnie wracasz myślami;
- Dodaj inne elementy do linii, które są dla Ciebie ważne.
Kiedy technika jest wykorzystywana w pracy z rodziną, stanowi podstawę do dalszej rozmowy o wspomnieniach i ich znaczeniu w obecnym życiu. Uwaga! Można także wybrać krótszy okres, który chcemy uwzględnić na linii czasu.


Technika 2. Blackout poetry
Jest to technika tworzenia kreatywnej poezji z innych tekstów. Technikę tworzenia takiej poezji można przyrównać do kolażu, gdzie z jednego dzieła (obrazu) powstają inne. Tyle że w naszym przypadku z kawałka cudzego tekstu (strona starej książki, strona gazety czy czasopisma) powstaje wiersz. Jest to rodzaj poezji “znalezionej”, powiedziałabym nawet że to kolaż poetycki.
- Przeskanuj wzrokiem swój tekst, nie czytaj go dokładnie.
- Wyłap słowo lub wyrażenie, które do Ciebie przemawia – taką kotwicę.
- Szukaj słów, które mogą stworzyć całość z Twoją kotwicą.
- Zakreślaj ołówkiem wszystko co Ci odpowiada. Baw się słowami.
- Kiedy jesteś już zadowolona z wiersza, zakreśl / obrysuj markerem znalezione słowa.
- Resztę słów, które są nie ważne zamaluj na czarno markerem.
- Na koniec zapisz swój wiersz i, jeśli potrzebujesz, dodaj znaki interpunkcyjne. (źródło opisu: https://blogkreatywny.pl/poezja-negatywna-blackout-poetry/)

Warto na koniec przeprowadzić refleksję nad stworzonym dziełem.
- Dlaczego powstało takie, a nie inne dzieło?
- Co ono o mnie mówi?
- Czego potrzebuję?
- Z czym się mierzę?