Samorozwoj przez sztukę dla nauczycieli – techniki

Samorozwoj przez sztukę dla nauczycieli – techniki

Poniżej prezentujemy proponowane techniki, które mogą być wspierające dla nauczycieli w pracy nad własnym samorozwojem.

Technika 1. Linia Czasu

Potrzebne materiały:

  • kartki z bloku technicznego A3 (najlepiej w kolorze czarnym);
  • farby plakatowe (szczególnie: biała, czerwona, niebieska);
  • pędzle.

W technice chodzi o stworzenie abstrakcyjnego dzieła przedstawiającego własne życie i to, co jest dla nas w życiu ważne. Sposób tworzenia twórczej linii czasu:

  1. Namaluj białą linię biegnącą przez całą kartkę (jeśli brystol ma biały kolor, może być błękitna linia) – to jest linia twojego życia od jego początku do chwili obecnej. Zaznacz, gdzie jest początek, a gdzie koniec;
  2. Zaznacz na linii poprzeczną kreską najważniejsze wydarzenia z Twojego życia, wspomnienia, które są dla Ciebie najważniejsze;
  3. Nad każdym wspomnieniem zrób kropki (kolorem czerwonym), które reprezentują osoby, które brały udział w tym wydarzeniu. Zrób tyle kropek, ile było osób;
  4. Zaznacz niebieską farbą wydarzenia, które były dla Ciebie szczególnie trudne;
  5. Zaznacz żółtą farbą wydarzenia, do których chętnie wracasz myślami;
  6. Dodaj inne elementy do linii, które są dla Ciebie ważne.

Kiedy technika jest wykorzystywana w pracy z rodziną, stanowi podstawę do dalszej rozmowy o wspomnieniach i ich znaczeniu w obecnym życiu. Uwaga! Można także wybrać krótszy okres, który chcemy uwzględnić na linii czasu.

Przykładowy wynik pracy rozwojowej nauczycieli z wykorzystaniem technik: Linia czasu oraz Od A do B

What is Blackout Poetry? Examples and Inspiration | Writers.com

Technika 2. Blackout poetry

Jest to technika tworzenia kreatywnej poezji z innych tekstów. Technikę tworzenia takiej poezji można przyrównać do kolażu, gdzie z jednego dzieła (obrazu) powstają inne. Tyle że w naszym przypadku z kawałka cudzego tekstu (strona starej książki, strona gazety czy czasopisma) powstaje wiersz. Jest to rodzaj poezji “znalezionej”, powiedziałabym nawet że to kolaż poetycki.

  1. Przeskanuj wzrokiem swój tekst, nie czytaj go dokładnie.
  2. Wyłap słowo lub wyrażenie, które do Ciebie przemawia – taką kotwicę.
  3. Szukaj słów, które mogą stworzyć całość z Twoją kotwicą.
  4. Zakreślaj ołówkiem wszystko co Ci odpowiada. Baw się słowami.
  5. Kiedy jesteś już zadowolona z wiersza, zakreśl / obrysuj markerem znalezione słowa. 
  6. Resztę słów, które są nie ważne zamaluj na czarno markerem.
  7. Na koniec zapisz swój wiersz i, jeśli potrzebujesz, dodaj znaki interpunkcyjne. (źródło opisu: https://blogkreatywny.pl/poezja-negatywna-blackout-poetry/)
blackout poetry. tuesday, february 9th. 7pm

Warto na koniec przeprowadzić refleksję nad stworzonym dziełem.

  • Dlaczego powstało takie, a nie inne dzieło?
  • Co ono o mnie mówi?
  • Czego potrzebuję?
  • Z czym się mierzę?
Top
cześć! to my!
Najbardziej
pozytywna fundacja w Polsce
Zmieniamy sposób myślenia o edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych. Działamy na terenie całej Polski. Czekamy na kontakt od Ciebie!

ADRES KORESPONDENCYJNY
ul. Korkowa 119/123, 04-519 Warszawa

KONTAKT MAILOWY
kontakt@instytutep.pl

SOCIAL MEDIA